Elakadtál a hirdetéseiddel? Jelentkezz az ingyenes Webmaister Marketing Tuninglaborba!
Ajánlatkérés
A Temu nevű kínai webáruházzal valószínűleg csak az nem találkozott, aki nincs fent különböző közösségi oldalakon. Az elmúlt néhány hónapban rengeteg hirdetéssel csábították a felhasználókat Facebook-on és Google-ön keresztül egyaránt.
A webshopban minden és még annál is több termék elérhető: konyhai kiegészítők, dekorok, falra akasztható hátvakarók - mindezek pedig hihetetlenül alacsony áron vásárolhatóak meg. A kínai vállalat a semmiből robbant be, és novemberben már 51 millió (!) felhasználóval már lekörözte az Ebayt Európában. De mi is ez a Temu pontosan, és milyen hatással van az agresszív marketingstratégiájuk a magyar e-kereskedelemre? Utánanéztünk!
A Temu nemrég tört be az online kereskedelmi piacra, de a testvérvállalata, a Pinduoduo már több éve jelen van Kínában, amit a tulajdonos, Colin Huang 2018-ban már tőzsdére is vitt, jelenleg pedig Kína második leggazdagabb embere. A Pinduoduo-t birtokló, hivatalosan Írországban bejegyzett PDD Holdings pedig megalapította a Temut, ami tavaly rengeteg pénzt költött a webáruház online marketing hirdetéseire - ezért is találkozunk velük mindenhol.
A Temuról először a 2023-as Super Bowl döntő szünetében hallhattunk, közel 5 milliárd forintért vásároltak reklámfelületet maguknak. A reklámok után 45%-kal megnőtt a Temu applikációjának a letöltései, a kínai vállalat ezután sem fogta vissza magát, egyes információk szerint a tavalyi évben csaknem 700 milliárd forintot költött hirdetésekre világszerte!
Nem, ez még nem elég ahhoz, hogy sokan le is adják a rendeléseiket és sikeres webshop legyen belőle. Az oldal felépítésében találhatjuk a megoldást. Colin Huang, a tulajdonos, korábban felépített már egy webáruházat, egy marketing céget és egy videójáték-stúdiót is, így volt bőven tapasztalata abban, hogy mi kell ahhoz, hogy a felhasználók konvertáljanak.
Ahogy belépünk az oldalra egyből villámakciókkal, 70-80%-os leárazásokkal találjuk szembe magunkat. A termékek elképesztően olcsók és a szállítás is ingyenes. Az ajánlatok végét számláló jelzi, hogy csupán pár órája van a felhasználónak a vásárlásra, így nyomást helyeznek rá, hogy azonnal vegye meg azokat a párszáz forintos kütyüket, amikről eddig nem is gondolta, hogy szüksége lenne rá.
A termékek visszaküldése közel sem olyan egyszerű, mint ahogy azt ígérik. A 90 napos visszaküldési lehetőséggel olcsóbb termékek esetében valószínűleg többen nem is élnek, de ha egy drágább terméket vagy ruhát vásároltak, akkor lehet, hogy élnének ezzel a jogukkal a vásárlók. A folyamat sok esetben nem túl zökkenőmentes, előfordulhat ugyanis, hogy csak eredeti csomagolásban fogadják el a termékeket, esetenként visszaküldés után eldöntik, hogy valóban jogos-e a visszaküldés, amelyet részletesen meg is kell indokolni.
A Temu az óriási forgalom ellenére egyes becslések alapján veszteséges: a cég 13 milliárd dolláros forgalom után 3,65 milliárd veszteséget tudhat magáénak 2023-ban, mivel a tartósan alacsony árakkal az Egyesült Államokban 6, világszerte pedig 18 dollárt bukik átlagosan minden egyes rendelésen. A veszteség nagy része az ingyenes szállításnak tudható be. A megvásárolt fűtött zoknit, mosogatószivacs tartót, fülhallgatót vagy férfi professzionális(?) hajvágót el kell juttatni Kínából, ami egyáltalán nem ingyenes. A veszteséget egyelőre a PDD másik webáruházának, a Pinduoduo bevételeiből fedezi a cég.
A kínálatukban elérhető termékek zömét nevezhetjük kacatnak is, amelyek miatt gyakran megkapják azt a kritikát, hogy a fenntarthatóság teljes ellentétét képviselik, miszerint ezek indokolatlan impulzív vásárlására buzdítják a felhasználókat. Azonban közel sem ez az egyetlen probléma velük.
Tavaly júniusban amerikai törvényhozók megállapították egy vizsgálat után, hogy a Temu és a Shein (ami a Temu egyik nagy konkurense) esetében is nagy a valószínűsége annak, hogy a kínálatukban elérhető termékek rabszolgamunkával készültek. A fő gond, hogy a két cég egyáltalán nem tesz azért semmit, hogy ellenőrizzék, honnan származnak az oldalaikon megjelenő termékek.
A tavalyi Super Bowl reklámok után egy hónappal a Google Play Store biztonsági okok miatt felfüggesztette a kínai vállalat másik webshopjának, a Pinduoduo applikációját. Programozók megvizsgálták, és felfedezték, hogy Androidos készülékeken másként működött az alkalmazás, mint ahogy az elvárható: hozzáfért a felhasználó naptárjához, kontaktjaihoz, fotóihoz, és a vállalat azt is láthatta, hogy a telefon használója mennyi időt töltött más, konkurens weboldalakon. A Temu applikációjánál egyelőre nem találtak ilyen problémákat, viszont az USA egyes államaiban kémkedés lehetőségére hivatkozva töröltették az applikációt kormányzati készülékekről.
A fentiek alapján az a benyomás alakulhat ki, hogy a Temu piacot vásárol, fontosabb számukra a letöltők és a vásárlók száma a nyereségnél, röviden összefoglalva: égetik a pénzt. Azonban kérdéses, hogy ezt meddig lehet megtenni, egyáltalán nem fenntartható ez a stratégia hosszútávon.
Magyarországon is hatalmas népszerűség övezi a Temut: a Google Trends adatain jól látható, hogy a Temura való keresések száma az elmúlt 12 hónapban óriási kiugrást mutat.
Nem vagy egyedül, számos iparágra negatív hatással van a kínai webáruház. Több fórumon is kétségbeesett szakemberek bejegyzéseivel találkozhatunk, hiszen nehéz helyzetbe hozott szinte mindenkit az agresszív marketingjével. A felhasználók száma drasztikusan csökkent és minden egyes tranzakcióért küzdeni kell.
Legfontosabbként nem mehetünk el amellett, hogy a Temuhoz képest a te versenyelőnyöd a hozzáadott értékben rejlik!
A webshopot érdemes megvizsgálni, hogyan erősíthetnénk tovább a bizalmat a felhasználókban, hogy nálunk költsék el pénzüket. Emeljük ki, hogy hazai és valós raktárkészlettel dolgozunk, a megrendelt csomagra nem kell heteket várni, hanem akár 1 nap alatt megérkezik. Tudatosítsuk, hogy a visszaküldés nagyon egyszerű és gyors folyamat nálunk, és ennek időtartamát is jelezzük. A Temunál 90 nap áll a vásárlók rendelkezésére a visszaküldésre, hazai e-kereskedőként megfontolandó, hogy ezt tudod-e garantálni, vagy kevesebb időtartam az, ami még belefér, de mindenképpen érdemes eltérni a törvényileg előírt 14 naptól.
Ruházati bolt esetén például érdemes cseregaranciát adni, vagyis ha nem jó a megrendelt méret, akkor visszaküldés után megkaphatják a jó méretet akár azonnali csereszolgáltatásként. Az ügyfélszolgálat legyen gyors és hatékony, könnyen elérhető.
Ha árban szeretnél versenyezni a Temuval, akkor tarthatunk akciós napokat időszakosan, akár kuponkóddal is, de ne ez legyen a fő cél, az árverseny sosem tesz jót a piacnak és az eredményeidnek sem. A árakciók helyett inkább hűségprogramot alakítsunk ki, vagy ha már elérhető, akkor megreformálhatjuk és népszerűsíthetjük, így növeljük az elkötelezettséget és a vásárlói élményt.
Ha növelnéd a kosárértéket, mennyiségi kedvezményekkel is lehet játszani, például 2+1 és hasonló ajánlatokkal. Érdemes a remarketing közönségeket felhasználnálni, őket célzó kampányokat készíteni Facebook-on és Google Ads-ben egyaránt, és természetesen ne feledkezz el a leghűségesebb célközönségedről sem, a feliratkozóidról és az email marketingről!