Elakadtál a hirdetéseiddel? Jelentkezz az ingyenes Webmaister Marketing Tuninglaborba!
Ajánlatkérés
Eljött az idő, a Google Analytics 4 most már kötelező, ha nem akarsz lemaradni. Kezdd el az adatgyűjtést még ma, ugyanis 2023. július 1-től megszűnik a korábban használt Universal Analytics. Ha most átállsz, már lesz 1 évnyi adatod, amit összehasonlíthatsz.
Szó sincs váltásról, egész egyszerűen kösd be a Universal Analytics mellé a GA4 fiókot is, hogy a későbbi átálláskor már 1 évre visszamenőleg elérhető adataid legyenek.
A jelenlegi rendelkezésre álló információk szerint 2023. július 1. az a dátum, amikor már kötelező lesz mindenkinek az átállás.
Innentől kezdve előreláthatóan még fél évig lesznek elérhetőek a Universal Analytics adatai, utána teljesen megszűnik. Bár erről még nehéz konkrétumokat mondani, hiszen majd meglátjuk, mire oda jutunk, hogy konkrétan mit tervez a keresőóriás.
Hidd el, nem olyan szörnyű, és bár sok mindentől el kell köszönnünk, alapjaiban véve egy elég egyszerűen használható kis felületet kapunk. Sőt, mi több, sokkal kevesebb menüpontunk, sokkal kevesebb előre elkészített riportunk van, így gyorsabban át is tudod majd látni.
A hiányzó információkat pedig reméljük 1 év alatt még vissza fogjuk kapni, de addig is érdemes megbarátkozni a felülettel, hiszen az átállást nem tudjuk megúszni. Ha érdekel részletesen a Google Analytics 4 és a Universal Google Analytics közötti különbség, olvasd el korábbi cikkünket a témában.
Természetesen azok a vállalkozások, akik szerették volna eddig is egy fiókban látni a különböző platformjaikról érkező forgalmakat. Jellemzően ők nem a legkisebb vállalkozások, az egyik legegyszerűbb példa talán az alkalmazás és a webáruház együttes mérésének lehetősége.
Ez a legtöbb kisvállalkozást nem érinti ugyan, de a jövőben nekik is hasznos lehet. Amit viszont a kisvállalkozások is ki fognak tudni használni, az a mérési módszer különbözősége és ezáltal az adatok pontosabb mérésének lehetősége.
Elég sok tényező indokolja a váltásnak a szükségességét, de talán a legjelentősebb indok, hogy egyszerűen "elhaladt felette a kor". 2012 óta van velünk a Universal Analytics és nagyon nehéz mindenkinek hozzászoknia a változáshoz, tulajdonképpen még nekünk, szakmabelieknek sem könnyű a váltás.
A Universal Analytics már nem volt képes kiszolgálni azokat az igényeket, amikre szükség lett volna. Továbbá nem volt már alkalmas az új adatvédelmi szabályokkal sem felvenni a lépést, ezért volt szükséges nyugdíjazni. Korábban is volt már az Analytics-et érintő változás, de ennyire drasztikusra még nem volt példa.
Segítünk kicsit eligazodni és megtalálni a legalapvetőbb funkciókat.
Talán a bevételi adatok ismerete a legfontosabb számodra. Ehhez kattints bal oldalon a jelentések fülre, azon belül az Ügyfélszerzés, majd a Forgalomszerzés menüpontban éred el a forgalomra vonatkozó adatokat. Itt csatorna szerinti bontásban látod alapértelmezett beállítással a forgalmad, de természetesen ezen van lehetőséged módosítani.
A GA4 esemény alapú mérést alkalmaz, ami azt jelenti, hogy rengeteg esemény alapból megtalálható, csak engedélyezned szükséges azokat. Menj a beállításokhoz, majd válaszd az Adatstreamek lehetőséget (itt tudod a követőkódot is kinyerni). Engedélyezd az úgynevezett "Továbbfejlesztett mérés" lehetőséget.
A Google Analytics 4 fiók alapbeállításként csupán 2 hónapig tárolja az adatokat. Ha erre nem figyelsz oda a beállításkor, és csak 2 hónap után kapsz észbe, akkor már késő lesz. Minden esetben érdemes a maximális 14 hónapos adatmegőrzést kihasználni. (Nem, sajnos itt nem lesz örök adatmegőrzésünk – legalábbis a jelenlegi információk alapján.)
Szintén a beállításokból indulunk ki, majd válaszd az Adatbeállítások és azon belül az Adatmegőrzés lehetőségét. A lenyíló kis listából válaszd ki a 14 hónapot, majd ne felejts el rámenteni sem a beállításra.
Végül pedig, ha még csak most állsz a webáruház indítása előtt, akkor mindenképpen a GA4 rendszerét üzemeld be az UA helyett vagy mellett, hiszen rövidesen már csak az lesz elérhető, így visszamenőleg sokkal kevesebb adatod lenne, ha csak az utolsó pillanatban váltanál.