Elakadtál a hirdetéseiddel? Jelentkezz az ingyenes Webmaister Marketing Tuninglaborba!
Ajánlatkérés
A Google Analytics legújabb verziója, az analitika jövője. Bár még sokan ódzkodunk az átallástól, de hosszútávon ez elkerülhetetlen lesz. A pontos dátumot még nem lehet tudni, bár Google kapcsolattartóink szerint 2023 közepén várható. Mindenesetre jobb időben felkészülni rá és megbarátkozni a gondolattal, na meg persze a felülettel.
Mindenki megkönnyebbülhet, ugyanis az ingyenes marketingeszközök tárházát a GA4 is tovább erősíteni, tehát nem lesz fizetős ez a verzió sem.
Ugyanakkor a felépítése alapjaiban eltérő lesz, éppen ezért nem lesz lehetőséged a korábbi adatokat felhasználni az új fiókban. Többek között adatfolyamot kell beállítani, ami már event-based (esemény alapú) adatmodellt alkalmaz, így megkönnyíti a crossdomain mérést, tehát együttesen teszi lehetővé különböző aldomainek, akár alkalmazások együttes elemzését. A Universal Analytics ezzel szemben még session-based (munkamenet alapú) adatmodellt alkalmaz, ami nem tette lehetővé különböző domainek együttes elemzését.
Továbbfejlesztett mérés engedélyezésével a Google Analytics 4 további 5 eseményt mér automatikusan, mint pl. a görgetés, tartalom letöltése, stb. Korábban ezekre az eseményekre külön mérőkódot kellett létrehozni, most már ez is sokkal egyszerűbben megoldható.
Munkamenetekkel kapcsolatban a két adatmodell eltérése miatt más lesz a mérések alapja. Emiatt sem lesz arra lehetőség a későbbiekben, hogy a meglévő Universal Analytics adatokat átmozgassuk majd az új Google Analytics 4 fiókunkba egyetlen kattintással.
Míg a Universal Analyticsben a munkamenet újra kezdődött, ha a felhasználó 30 percig volt inaktív az oldalon, éjfélkor vagy új forrás megjelenése esetén. Ezzel szemben a Google Analytics 4-ben már csak 30 perc inaktivitás esetén kezdődik új munkamenet, más esetben nem. Ez lesz az egyik legfontosabb mérési különbség a két rendszer között.
A nézet beállítása már a Google Analytics 4 fiókban nem elérhető, de a fiók- és tulajdon beállítások maradnak, és megközelítőleg ugyanazokat a funkciókat, melyeket már megszoktunk, itt is el tudjuk érni.
Lehet ez a kérdés fel sem merült eddig bennünk, hiszen a Universal Analytics-ben akár örök ideig megőrizte az adatokat és hozzá tudtunk férni évekkel ezelőtti statisztikákhoz is.
Alapbeállításként 26 hónapig őrzi adataid az Universal Analytics, amit lehet változtatni rövidebb, vagy hosszabb ideig (akár korlátozás nélküli adattárolást is beállíthatsz).
Ezzel szemben a Google Analytics 4 maximum 14 hónapig őrzi meg az adatokat. Érdemes azonban odafigyelni, hiszen alapbeállításként ez még kevesebb. Aki a későbbiekben szeretne hosszútávú éves adatokat összehasonlítani, annak érdemes lesz akár egy Google táblázatba kimentenie a korábbi statisztikákat.
A Universal Analytics-ben rengeteg előre felépített riportstruktúra volt elérhető, míg a Google Analytics 4 egyéni riportok létrehozására „kényszerít” minket, alapbeállításként kevés felépített riport érhető el. Hasonlóan a Google Ads elemzésekhez, ahol egyénileg kell beállítani a különböző dimenziókat.
A Universal Analytics-ben minden adatot elértünk, mint demográfiai adatok, viselkedésre vonatkozó elemzések, ezeket a későbbiekben majd külön szükséges beállítani, ha szeretnénk ilyen jelleg adatokat is gyűjteni.
Érdemes erre legalább egy fél napot rászánni, hogy a Google Analyitcs 4 riportkészítésében kicsit jobban elmerüljünk. Teszteljük le hogyan működnek, hogyan tudjuk létrehozni. Alapvetően maga a felület átlátható és egyszerű a használata, ráadásul a Google elég részletes súgót állított össze a váltásról.
Végül pedig, ha még csak most állsz a webáruház indítása előtt, akkor mindenképpen a GA4 rendszerét üzemeld be az UA helyett vagy mellett, hiszen rövidesen már csak az lesz elérhető, így visszamenőleg sokkal kevesebb adatod lenne, ha csak az utolsó pillanatban váltanál.