Elakadtál a hirdetéseiddel? Jelentkezz az ingyenes Webmaister Marketing Tuninglaborba!
Ajánlatkérés
Konverziómérés mindenek előtt! Nem elegendő, ha jók a megérzéseid, ha a számok mást mutatnak, akkor valami nincs rendben, ideje belemélyedni! Ne feledd, többek között a sikeres webshop titka, ha követed a statisztikákat és az elemzések alapján hozod meg döntésed.
Általánosságban véve bárkinek bármiről lehet véleménye. Ezt valaki vagy megosztja a nagyvilággal, vagy megtartja magának. Az is más kérdés, hogy ezt jól teszi-e, na de nem erről fog szólni a cikk, ne aggódj!
Ha azt gondolod a célközönségedről, hogy ők szeretik az ingyenes szállítást, jobban mintha mondjuk kuponokat adnál nekik, ezért sose adsz kupont az egy rossz megoldás! Próbáld ki, hogy mit szeretnek jobban, lehet nem is úgy van, ahogy gondolod. A megoldás, hogy tesztelj és utána hozz döntést! A konverziómérés itt is segítségedre lesz, a tesztidőszakokat követően el tudod dönteni, hogy merre indulj tovább.
Mutatunk egy saját példát a közelmúltból. Étrend-kiegészítőket kellene célba juttatni idősebb korosztálynak Facebookon. Elég érdekes szegmens, mi azt gondoltuk, hogy lehet jobb, ha magázódunk velük, de nem!
Ha külön-külön szólítottuk meg a nőket és férfiakat, akkor jobb eredményeket értek el azok a kampányok, ahol tegeződtünk. Ahol viszont közösen szólítottuk meg őket, ott a magázódás teljesített jobban. Összességében pedig a nők tegeződve voltak a legsikeresebbek.
Természetesen ez teljesen nem ültethető át a céged hirdetéseire, de a mondandónk lényege, hogy Ti is kísérletezzetek, mik lehetnek a legjobb kombinációk. Utána pedig minden esetben vonjátok le a következtetéseket és az alapján folytassátok a kampánytervezést.
Erre sajnos nincs meg a tuti recept, ez attól is függ, hogy milyen költségkerettel, mekkora célközönségnek szeretnél hirdetni és legfőképpen, hogy melyik marketing csatornát használod. Alapvetően nagy átlagban legalább két hetet érdemes rászánni. Ezt követően pedig még lehet rajta módosítani.
Az is lehet, hogy valami úgy tűnik az első napokban, hogy nem lesz jó, de ha vársz egy kicsit, mire az algoritmus felszívja magát, végül jó lesz az eredménye. Na, meg persze ennek az ellenkezője is előfordulhat. Viszont ahhoz, hogy pontos képet kapj, érdemes nagyjából hasonló időszakokat vizsgálni. Ne a hónap első és második felét hasonlítsd össze, hanem inkább próbálkozz két egymást követő hónap ugyanazon időszakának tesztelésével.
Bár csapaton belül is megosztó, hogy ki mennyire szereti alkalmazni, abban mindenki egyetért, hogy rendkívül hasznos a maga módján. Valaki inkább elindít 2 külön kampányt, beállítja külön a változókat, valaki pedig kimondottan az A/B teszt funkciókat használja, de ez megszokás kérdése.
A lényeg, hogy teszteljetek!
Ennek is hagyjatok időt, de az a jó ilyenkor, hogy legtöbbször gondolkodnod sem kell, hiszen megkapjátok melyik kampány lesz a befutó, ugyanakkor érdemes a fő összehasonlítási tényező (például megtérülés) mellett más fontos mérőszámokat is figyelembe venni.
Facebookon tesztelhettek kreatívot, szöveget, célközönséget, ajánlatot, igazából bármit! Ugyanígy Ads-ben is lehetőségetek van rá, ott leginkább az ajánlatok és a szövegezés miatt alkalmazzuk.
Ha például valami jól megy ROAS céllal, de úgy látjuk, hogy ez igazából konverziós érték maximalizálással jobban tudna teljesíteni. Ilyenkor nem az eredetileg jól futó kampány ajánlatát módosítjuk, hanem egyszerűen egy tesztkampányt érdemes létrehozni erre a célra és megint jön a jó öreg konverziómérés, majd meglátjuk, hogy megállja-e a helyét a feltételezés.
Egy ügynökség számára nincs is annál megalázóbb, ha az ügyfél hívja fel a figyelmet arra, hogy az ügynökség által kezelt hirdetések nem úgy teljesítenek, ahogy eddig, leromlott a megtérülés, túlköltöttünk, stb...
Nálunk minden nap azzal kezdődik, hogy megnézzük a fizetési mód rendben van-e, hirdetések nincsenek-e letiltva, költségkereteket betartjuk-e. Ezután pedig, ha nincs nagy gáz, nyugodtan elmerülhetünk bármelyik fiókban a konverziómérés oltárán, vagy az új hirdetések létrehozásában.
Minden héten kell annyi idődnek lenni, hogy legalább egyszer rá tudj nézni a futó hirdetésekre és átnézd a megtérülést. Ez a minimum, de nyilván nem ez a cél! Ha minden héten kicsit átbogarászod a futó hirdetéseket, összehasonítod az előző heti adatokkal, akkor láthatod, ha valahol valami nem stimmel. Szóval a konverziómérés nem csak hasznos, de elengedhetetlen, hogy tudd merre tart az üzlet, növekedtek-e éppen vagy visszaesés van.
Igazából mindent! Tényleg mindent, de nézzük a legfontosabbakat:
Hogy érnek célba, milyen ajánlatok teljesítenek jobban. Azt is érdemes kikísérletezni, hogy milyen időközönként szeretik, ha levelet kapnak.
Ez persze egy hosszabb folyamat, tehát mondjuk negyedévente, vagy félévente érdemes ezt komolyabban megváltoztatni, de a legjobb, hogy a szezonalitást is bele tudd venni, ha évi bontásban nézed meg.
Ez nagyon evidensnek tűnhet, de már futottunk bele olyanba, hogy még az Analytics se volt bekötve a webshophoz. Egy-egy audit során minden héten előfordul, hogy az Analytics fiókban nincs engedélyezve az e-kereskedelem, így a konverziómérés értelmezhetetlen fogalom.
Ez igazából alap webshopműködés szempontjából is elég nagy hiányosság, nem beszélve arról, ha külső marketing szakértővel dolgozol, akkor már kis túlzással bűncselekménynek számít ezt nem alkalmazni.
Szóval a hirdetések eredményességének a Facebook, Ads, Tiktok, Árukereső és a többi hirdetéskezelő mellett a Google Analytics lesz a legnagyobb segítségetekre.
Ha valamit módosítasz, árat emelsz, csökkentesz, szállítási költséget változtatsz, kreatívot cserélsz, kategóriát módosítasz, új marketing eszközöket vetsz be, szüntetsz meg régieket, érdemes figyelni mind az organikus, mind a fizetett bevételek alakulását, de legfőképpen a globális konverziós arányt.
Nagyobb módosítás esetében elfogadható időszakos visszaesés, de ha minden rendben lett összerakva, akkor nagyjából 1 hónap után vissza kell állnia mindennek a régi kerékvágásba, jobb esetben növekvő pályára kellene állnod. Ha ez mégsem így van, akkor mindenképp érdemes új stratégiaalkotásba kezdeni.
A Search Console nagyon hasznos eszköz erre, itt meg tudod nézni, hogy mely organikus kulcsszavakra nőtt a megjelenés, hol esett vissza. Rendszeres figyelmet igényel,akár csak a fizetett hirdetések! Ha itt észreveszed a hibát, akkor könnyebb rajta korrigálni még időben, mintha már csak akkor léptek közbe, ha drasztikus és olykor visszafordíthatatlan a mélyrepülés.
Ide tartozik minden más, amit egy sztandard webshop marketing rendszeren túl alkalmazol. Lehet neked országos több webáruházat összekötő törzsvásárlói rendszered, felugróablakjaid, chatbotod, böngészős értesítőrendszered, bármi, a lényeg, hogy ezeket is mérd.
Ha azt gondolod, hogy ezek közül jópofa és vásárlóbarát bármi is, az csak egy megérzés, ez célközönség függő, mert könnyen lehet, hogy ami másnál megduplázta a forgalmat, nálad 30%-kal csökkentette a konverziós arányt.
A fentiek után, ha már mindennapjaid részét képezi a konverziómérés, akkor sem nem áll meg az élet, hiszen itt kezdődik minden! El lehet kezdeni optimalizálni a kampányokat, bővíteni a kínálatot, extra szolgáltatásokat bevezetni és a lehetőségek tárháza szinte végtelen! Ha úgy érzed, hogy ez így túl sok neked és egyedül nem fog menni, kérj ingyenes konzultációt, és beszéljük át a lehetőségeket.